Numer 28/2024/2025 — 31.03.2025 r.

Okiem SPECjalistów - Wsparcie rówieśnicze. Empatia w działaniu – jak możemy pomóc sobie nawzajem?

Zapraszamy do kolejnego artykułu z cyklu Okiem SPECjalistów - tym razem o wsparciu rówieśniczym autorstwa p. Dominiki Kuźdub.

Wsparcie rówieśnicze. Empatia w działaniu – jak możemy pomóc sobie nawzajem?

Wsparcie rówieśnicze to złożony proces, odgrywa on bardzo ważną rolę w profilaktyce zdrowia psychicznego. Młodzi ludzie często szukają wsparcia u swoich równolatków.  Rówieśnicy często lepiej rozumieją specyfikę wyzwań, przed którymi stoi druga osoba. Działa to na korzyść w tworzeniu atmosfery zaufania i zrozumienia. Dzięki temu osoby korzystające z takiego wsparcia mogą poczuć
się mniej samotne, a także zdobyć nowe perspektywy na rozwiązywanie trudności.

Ważne jest, aby wsparcie było oparte na zaufaniu, empatii i wzajemnym szacunku. Warto jednak pamiętać, że w przypadku problemów, które są poważne niezbędna jest profesjonalna pomoc specjalisty. 

Wsparcie rówieśnicze może przybierać różne formy: od rozmów poprzez wspólne działania
po wzajemne inspirowanie i motywowanie. Może to być formalna pomoc np. uczestnictwo w grupach wsparcia lub nieformalna koledzy w klasie, grupa przyjaciół. Okazywanie wsparcia może być wyrażone poprzez zwyczajną rozmowę, dzielenie się radami, zapewnienie o swojej obecności i chęci pomocy
w trudnych momentach. 

We wsparciu rówieśniczym ważne jest, aby słowa były pełne empatii, zrozumienia i motywacji. Oto przykłady słów i zwrotów, które mogą być używane w takim wsparciu:

  1. „Jestem tutaj dla ciebie” – wyrażenie gotowości do pomocy i obecności.
  2. „Rozumiem, że przechodzisz teraz przez trudne chwile” – pokazuje empatię i zrozumienie trudności drugiej osoby.
  3. „Masz prawo czuć się tak, jak się czujesz” – akceptacja emocji drugiej osoby.
  4. „Nie jesteś sam/a” – poczucie wspólnoty i solidarności.
  5. „To minie, razem damy radę” – dodanie otuchy i nadziei.
  6. „Czuję, że to dla ciebie trudne, ale wierzę w ciebie” – motywowanie i podkreślanie wiary
    w siłę drugiej osoby.
  7. „Możesz na mnie liczyć” – zapewnienie o wsparciu w trudnych chwilach.
  8. „Jestem dumny/a z tego, jak sobie radzisz” – wyrażenie uznania i podziwu dla wysiłków.
  9. „Wspólnie znajdziemy rozwiązanie” – zaoferowanie współpracy i pomocy w szukaniu rozwiązań.
  10. „Chcesz porozmawiać?” – zachęta do otwarcia się i rozmowy o problemach.

Te słowa i zwroty pomagają zbudować atmosferę zaufania, poczucia bezpieczeństwa i wsparcia, które są kluczowe w procesie wsparcia rówieśniczego.

Należy unikać zwrotów: 

  1. „Nic Ci nie będzie” - bagatelizowanie problemu drugiej osoby.
  2. „Głowa do góry! Myśl pozytywnie” - deprecjonowanie stanu psychicznego.
  3. „Postaraj się o tym nie myśleć” - unikanie konfrontacji z sytuacją problemową.
  4. „Ze mną też tak było. Zobaczysz, przejdzie Ci” - nieokazanie wsparcia, brak podejmowania wysiłku.
  5. „Nie wiem, jak Ci pomóc”- nie wyraża żadnego wsparcia - nie wiem, ale jestem i się staram!
  6. „Musimy Cię ogarnąć!” - brak akceptacji emocji drugiej osoby.

Wsparcie rówieśnicze jest bardzo ważne, bo daje narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Rówieśnicy dają poczucie zrozumienia i nadziei. Mimo to, wsparcie rówieśnicze pozostaje nieocenione w codziennym życiu – w budowaniu więzi i radzeniu sobie z emocjami. Tworzenie przestrzeni
do wzajemnej pomocy wśród rówieśników przynosi korzyści zarówno jednostkom, jak i całym społecznościom. Bardzo ważne, aby pomaganie nie naruszało osobistej strefy komfortu. Warto pomagać z umiarem szanując swoje granice i możliwości. Pomaganie innym wymaga wsparcia -  warto dzielić się swoimi obawami z dorosłymi, jeżeli sytuacja tego wymaga. Czasem kolega/przyjaciel prosi o zachowanie tajemnicy - warto pamiętać jednak, że jeśli sytuacja wiąże się z zagrożeniem życia lub zdrowia niezwłocznie należy powiadomić osoby dorosłe. 

Pomagając sobie nawzajem dzieci mogą liczyć na wsparcie dorosłych. W szkole mogą zwrócić się o pomoc do każdego nauczyciela, psychologa, pedagoga, dyrekcji, wychowawców, tutorów, pracowników szkoły, rodziców  (swoich i innych uczniów), starszych kolegów czy innych rówieśników. Czasem jeden gest, jedno słowo wsparcia jest cenniejsze niż wielkie czyny robione na pokaz.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.