Zapraszamy do kolejnego artykułu z cyklu Okiem SPECjalistów - tym razem o wsparciu rówieśniczym autorstwa p. Dominiki Kuźdub.
Wsparcie rówieśnicze. Empatia w działaniu – jak możemy pomóc sobie nawzajem?
Wsparcie rówieśnicze to złożony proces, odgrywa on bardzo ważną rolę w profilaktyce zdrowia psychicznego. Młodzi ludzie często szukają wsparcia u swoich równolatków. Rówieśnicy często lepiej rozumieją specyfikę wyzwań, przed którymi stoi druga osoba. Działa to na korzyść w tworzeniu atmosfery zaufania i zrozumienia. Dzięki temu osoby korzystające z takiego wsparcia mogą poczuć
się mniej samotne, a także zdobyć nowe perspektywy na rozwiązywanie trudności.
Ważne jest, aby wsparcie było oparte na zaufaniu, empatii i wzajemnym szacunku. Warto jednak pamiętać, że w przypadku problemów, które są poważne niezbędna jest profesjonalna pomoc specjalisty.
Wsparcie rówieśnicze może przybierać różne formy: od rozmów poprzez wspólne działania
po wzajemne inspirowanie i motywowanie. Może to być formalna pomoc np. uczestnictwo w grupach wsparcia lub nieformalna koledzy w klasie, grupa przyjaciół. Okazywanie wsparcia może być wyrażone poprzez zwyczajną rozmowę, dzielenie się radami, zapewnienie o swojej obecności i chęci pomocy
w trudnych momentach.
We wsparciu rówieśniczym ważne jest, aby słowa były pełne empatii, zrozumienia i motywacji. Oto przykłady słów i zwrotów, które mogą być używane w takim wsparciu:
Te słowa i zwroty pomagają zbudować atmosferę zaufania, poczucia bezpieczeństwa i wsparcia, które są kluczowe w procesie wsparcia rówieśniczego.
Należy unikać zwrotów:
Wsparcie rówieśnicze jest bardzo ważne, bo daje narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Rówieśnicy dają poczucie zrozumienia i nadziei. Mimo to, wsparcie rówieśnicze pozostaje nieocenione w codziennym życiu – w budowaniu więzi i radzeniu sobie z emocjami. Tworzenie przestrzeni
do wzajemnej pomocy wśród rówieśników przynosi korzyści zarówno jednostkom, jak i całym społecznościom. Bardzo ważne, aby pomaganie nie naruszało osobistej strefy komfortu. Warto pomagać z umiarem szanując swoje granice i możliwości. Pomaganie innym wymaga wsparcia - warto dzielić się swoimi obawami z dorosłymi, jeżeli sytuacja tego wymaga. Czasem kolega/przyjaciel prosi o zachowanie tajemnicy - warto pamiętać jednak, że jeśli sytuacja wiąże się z zagrożeniem życia lub zdrowia niezwłocznie należy powiadomić osoby dorosłe.
Pomagając sobie nawzajem dzieci mogą liczyć na wsparcie dorosłych. W szkole mogą zwrócić się o pomoc do każdego nauczyciela, psychologa, pedagoga, dyrekcji, wychowawców, tutorów, pracowników szkoły, rodziców (swoich i innych uczniów), starszych kolegów czy innych rówieśników. Czasem jeden gest, jedno słowo wsparcia jest cenniejsze niż wielkie czyny robione na pokaz.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl