Czym jest deprywacja sensoryczna i kim są tzw „grzeczne” dzieci? - tego można się dowiedzieć z kolejnego artykułu z cyklu Okiem SPECjalistów autorstwa p. Joanny Korony.
Czym jest deprywacja sensoryczna i kim są tzw „grzeczne” dzieci?
Deprywacja sensoryczna to odcięcie bądź ograniczenie w dostępie do bodźców sensorycznych. W przypadku dzieci nadwrażliwych (nadreaktywnych, zazwyczaj wysoce pobudzonych), które potrzebują ograniczenia sensorycznych wrażeń jest ona dobra w chwilach przeciążenia bodźcami, bo pomaga się uspokoić czy wyciszyć. Inaczej, jeśli mamy do czynienia z dziećmi o profilu podwrażliwym - to te dzieci, które są często postrzegane jako „grzeczne” zarówno w domu, jak i w szkole. Już od pierwszych miesięcy życia nie sprawiają większych trudności, jeśli tylko zaspokoimy ich podstawowe potrzeby: sen, pełny brzuszek, sucha pieluszka. Nie upominają się o ciągłą uwagę opiekuna, noszenie na rękach, wożenie w wózku. Pozostają w pozycji, w jakiej się je odłoży, siedzą tak, jak się je posadzi. Przez większą część dnia preferują zabawy podłogowe, stacjonarne i stolikowe (klocki, puzzle, rysowanie, malowanie). W szkole czy przedszkolu też nie sprawiają problemów - na placu zabaw przez godzinę potrafią kopać patykiem w jednym miejscu, a podczas zajęć grupowych na podłodze czy przy stoliku spokojnie siedzą i nie pytają kiedy zajęcia się skończą. Drodzy Rodzice i Nauczyciele - TO NIE JEST NORMA!
Co możemy zrobić jako rodzice i nauczyciele, którzy zauważą takie bierne, „grzeczne” dziecko?
Na jakie zajęcia dodatkowe możemy zapisać opisane wyżej dzieci?
Pierwsze lata życia dziecko powinno spędzać aktywnie w odpowiednio przygotowanej przestrzeni, aby swobodnie z niej korzystać i aby nie wiązało się to z niebezpieczeństwem i nie było powodem rodzicielskiego lęku i ograniczeń. Postępując w ten sposób zapewnimy dzieciom prawidłowe warunki do harmonijnego rozwoju.
Joanna Korona
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl