Numer 12/2025/2026 — 24.11.2025 r.

„Kalendarz pór roku – jak natura odmierza czas”

autor: Edyta Janczak

W grupie „Wiewiórek” odbyły się zajęcia poświęcone kalendarzowi, cykliczności pór roku, utrwalaniu nazw miesięcy oraz wychwytywaniu regularności w otaczającym świecie.

Dzieci utrwalały sobie, czym jest kalendarz i jak pomaga on porządkować upływ czasu. Wspólnie omówiły cechy charakterystyczne wiosny, lata, jesieni i zimy, obserwując ilustracje przedstawiające zmiany zachodzące w przyrodzie.

Podczas tworzenia „koła pór roku” przedszkolaki dostrzegały powtarzalność i regularność zmian w naturze oraz fakt, że cykl pór roku zawsze przebiega w tej samej kolejności. W trakcie zajęć dzieci utrwalały nazwy miesięcy, dopasowując je do właściwych pór roku, układając w odpowiednim porządku i rytmizując ich nazwy, co wspierało zapamiętywanie oraz orientację w czasie.

Ważnym elementem zajęć było również klasyfikowanie i dobieranie ubrań odpowiednich do czterech pór roku. Dzieci segregowały części garderoby, tworząc zestawy dla wiosny, lata, jesieni i zimy. Ćwiczenie to rozwijało umiejętność logicznego myślenia, porównywania, dostrzegania regularności oraz dopasowywania przedmiotów do warunków pogodowych charakterystycznych dla każdej pory roku.

Zajęcia zakończyła zabawa ruchowa „Pogoda zmienia się!”, podczas której dzieci reagowały ruchem na nazwy pór roku i miesięcy, utrwalając poznane treści w aktywnej i radosnej formie.

Zajęcia umożliwiły przedszkolakom lepsze zrozumienie cykliczności zjawisk w przyrodzie, kolejności miesięcy oraz rozwijały umiejętność klasyfikowania i wychwytywania regularności w otaczającym świecie.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.