Rozpoczynamy nowy cykl artykułów od zespołu psychologiczno-pedagogicznego Okiem SPECjalistów. Zachęcamy do przeczytania artykułu o prawidłowej postawie siedzącej. W rozwinięciu fragment, a cały artykuł znajdą Państwo w załączniku.
Prawidłowe pozycje siedzenia:
- “w kokardkę”, czyli tzw. siad skrzyżny,
- “motylek”, czyli siad ze złączonymi stopami,
- siad z jedną nogą prostą drugą zgięta z przodu,
- siad boczny (oba kolana zgięte, a ciężar przeniesiony na jedno biodro, stopy ustawione siedzenie z nogami prostymi: obie nogi wyprostowane, plecy oparte o ścianę lub stabilną powierzchnię,
- na tą samą stronę) pozwala zmieniać strony, aby stymulacja przebiegała symetrycznie,
- siad na krześle: jeśli dziecko ma trudności z innymi pozycjami, siedzenie na niskim krześle nadal pozwoli mu uczestniczyć w zabawie, czas ten powinien być ograniczony, aby zachęcić do aktywacji mięśni.
- siad klęczny: dziecko siada na w pozycji klęcznej z złączonymi piętami pod pośladkami, należy kontrolować, aby stopy się nie rozsuwały na boki i dziecko nie przechodziło do „siadu W”,
- przysiad: kolana szeroko, biodra między piętami nisko nad ziemią.