Numer 7/2022/2023 — 17.10.2022 r.

Liczenie od podszewki

autor: Dariusz Wijas

Na Bystrzaku matematycznym klas drugich zajmowaliśmy się teorią i praktyką liczenia.

Po co są liczby? Drugoklasiści wiedzą, że określają ilość różnych rzeczy. Na zajęciach podawali, co wokół nas można policzyć (zabawki, uczennice, plecaki, okna itd.), oraz czego policzyć się nie da (atomy powietrza, liście, włosy, źdźbła trawy itd.). Udało się określić najmniejszą i największą liczbę. Kontrowersję wzbudziła ludność świata - dzieci słusznie twierdziły, że nie da się jej dokładnie policzyć, jednak znana jest jej przybliżona liczba. Po teorii nastąpiła część praktyczna. Krótkie polecenie, ale zadanie niełatwe, tym bardziej, że bez żadnych podpowiedzi: Policzcie całą klasą ile klocków jest w pudle. Tym sposobem przeszliśmy do strategii (sposobów) przeliczania wielu elementów. Dziewczynki wybrały liczenie przez każdą jakiejś części klocków (brały po kilka garści), chłopcy liczenie dziesiątkami. Dziewczynkom po przeliczeniu trudność sprawiło dodanie wszystkich liczb, chłopcy zbyt szybko dorzucali kolejne dziesiątki do puli i pogubili się. W przyszłym tygodniu, i chłopcy i dziewczynki liczyć będą układając dziesiątki w setki, na pewno się uda.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.