Ortografia – nudne wkuwanie czy nowoczesne zapamiętywanie?
Przypomnijmy sobie, jak uczyliśmy się pisowni trudnych słów w dzieciństwie? Najczęściej było to żmudne wkuwanie zasad ortograficznych, przepisywanie wyrazów całymi stronami i zapamiętywanie wyjątków. Głównym motywatorem do nauki było nieuchronne DYKTANDO.
Czy można uczyć się ortografii w sposób bardziej przyjazny? Wykorzystując nowoczesne metody nauczania? Zajrzyjcie na zajęcia Bystrzaka ortograficznego, gdzie uczymy się poprawnie pisać. Humor, zabawa, absurdalne skojarzenia, ciekawe karty pracy, pomagają nam w zdobywaniu wiedzy.
Wspomaganie pamięci.
Zasady ortograficzne poznajemy dzięki zabawnym wierszykom. Śmieszne rymy, pomagają zapamiętać wyrazy reprezentujące daną zasadę lub wyjątki.
„W mym ogródku ptaków chórek
Śpiewał dla królewskich córek.
Sójka słówek zapomniała,
Lecz się tym nie przejmowała.”
„ I na co dzień, i od święta
Dobrze, gdy się to pamięta:
Krzyś wrzos ujrzał przed brzozami,
Grześ, chrząkając, trzasnął drzwiami.”
Wykorzystujemy haki pamięciowe.
Każdej zasadzie ortograficznej przyporządkowujemy jakiś „hak”.
- pod obrazkiem orła gromadzimy wyrazy z rz wymiennym na r,
- pod obrazkiem piłkarza, gromadzimy nazwy sportowców z końcówką -arz,
- pod obrazkiem piekarza, gromadzimy nazwy zawodów zakończonych na -arz.
W rodzinie raźniej.
Odszukujemy rodziny wyrazów, dzięki temu możemy zapamiętać więcej wyrazów z trudnościami ortograficznymi, metoda ta pomaga nam też odnaleźć zasady, którymi rządzą się wyrazy.
góra - górka, pagórek, górnik, wzgórze, podgórze, góreczka, górzysty, góral, góralka, górski, góralski, górnicze, górny, przedgórze, wzgórek, pagóreczek, górski, górotwory, górnośląski, wysokogórski
orzeł – orli, orły, orzełek, orłów, orlica, orlątko
Karty pracy.
Tropimy wyraz w łamigłówkach obrazkowych, rozwiązujemy krzyżówki i rebusy. Rozplątujemy labirynty. Dobieramy wyrazy w pary i wyszukujemy intruzów.
Uczenie lewopółkulowe.
Proces nauki i zapamiętywania wspomagamy technikami plastycznymi. Samodzielnie wykonane plakaty i mapy myśli, pomagają zakotwiczyć się nowej wiedzy w pamięci.
Piszemy samodzielnie.
Poznane słówka ćwiczymy pisząc zdania i opowiadania. Im zabawniejsze opowiadanie, tym efektywniejsza nauka. Do opowiadań uczniowie tworzą samodzielnie ilustracje. I już, mamy własny ilustrowany słownik ortograficzny.
Na bystrzakach udowadniamy, że ostatnia lekcja może być tak wciągająca, że nikt nie odlicza minut do 15.15, a dzwonek jest niemiłym zaskoczeniem.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl