Numer 8/2020/2021 — 26.10.2020 r.

Nauka on-line, ważne sprawy organizacyjne

Szanowni Państwo, W nawiązaniu do poprzedniej wiadomości dotyczącej nauki zdalnej, zamieszczamy garść informacji, porad oraz dobrych praktyk, zebranych przez nas w trakcie poprzedniego wyłączenia szkoły.

Bardzo zależy nam na tym, aby pomimo trudnych warunków, w obszarach dydaktycznych i wychowawczych zminimalizować potencjalne straty wynikające z nauki on-line. 

Jako że nauka taka odbywa się w domu, na jej efektywność wpływa wiele elementów, na które szkoła ma ograniczony wpływ. Dlatego też przesyłamy poniższe informacje i prosimy Państwa o zrozumienie i zaangażowanie.

 

Efektywność nauki zdalnej 

  1. Uczestnictwo w lekcjach on-line jest kluczowe podczas nauki zdalnej. Poza przekazywaniem wiedzy takie lekcje są ważne ze względu na aktywizację uczniów oraz bieżącą ocenę ich postępów.
  2. Aby były one jak najbardziej efektywne, niezbędne jest zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków. 
  3. Uczniowie powinni mieć też możliwość robienia notatek. Jeżeli uczeń po lekcji nie ma notatek, taka lekcja jest w dużej mierze bezwartościowa.
  4. Równie istotna jest organizacja pracy ucznia i odpowiednie wykorzystywanie czasu pomiędzy lekcjami i po nich.
  5. Ważne są także przerwy oraz higiena cyfrowa (o tym niżej).
  6. Podczas nauki zdalnej praca uczniów będzie oceniana, kontrolowana będzie także ich obecność.

Warunki w domu 

  1. Podstawowym warunkiem nauki w trybie zdalnym jest posiadanie odpowiedniego sprzętu z dostępem do Internetu.
  2. Dobrym pomysłem zwłaszcza przy większej liczbie dzieci są słuchawki z mikrofonem. Wówczas w jednym pomieszczeniu może uczyć się kilkoro dzieci, łatwiej też o skupienie.
  3. Uczniowie powinni w miarę możliwości, mieć zapewnione biurko lub stół. Nauka z fotela, kanapy czy z dywanu, ma swoje ograniczenia. Warto też zadbać o schludny strój.
  4. Konieczny jest też skaner (lub telefon z odpowiednią aplikacją), przydatna jest drukarka (wówczas można część materiałów drukować i odciągać uczniów od ekranów).
  5. W przypadku rodzin z większą liczbą dzieci, bardzo ważne jest że obecnie (inaczej niż na wiosnę) działają przedszkola i klasy 0-3, można zatem rozładować naturalny tłok w domu. Jest to dodatkowy wysiłek logistyczny, ale przynosi on bardzo duże korzyści zarówno starszym jak i młodszym (a także rodzicom).

 

Plan lekcji

  1. Tak jak informowaliśmy posługujemy się dotychczasowym planem lekcji, w którym pojawiły się okienka w miejsce przedmiotów realizowanych OFF-line, rekreacji, obiadów itp.
  2. Warto taki plan prześledzić z dzieckiem i dobrze zaplanować zadania, tak aby efektywnie wykorzystać okna, które się pojawiły.

Czas przed komputerem - bądźmy czujni !

  1. Może powstać wrażenie, że w kontekście edukacji on-line, dziecko musi spędzać czas od 8:00 do 15:00 przy ekranie. Nie jest to prawda !
  2. Staraliśmy się, aby w miarę możliwości, ograniczać czas spędzany przez uczniów przed ekranem - w zależności od klasy są dni gdy uczeń ma 3-4 lekcje on-line, a resztę dnia może pracować bez komputera.

Pomoc rodziców 

  1. Każdy z rodziców, w zależności od okoliczności oraz potrzeb dziecka, może włączyć się w naukę zdalną.
  2. Zachęcamy jednak do mierzenia sił na zamiary.
  3. To co jest najcenniejsze to pomoc przy organizacji czasu oraz (samo)kontrola wiedzy przed sprawdzianami i testami.
  4. 10 minut dziennie poświęcone np. na prześledzenie razem z dzieckiem jego kalendarium i rozmowę o tym z czym ma problem, dla niektórych uczniów może być niecenioną pomocą.
  5. Warto też w miarę możliwości drukować np. kalendarium z EX i prosić uczniów o odznaczanie pozycji już zrealizowanych.
  6. Dobrą praktyką jest kontrola notatek które uczeń robi podczas zajęć on-line (i czy w ogóle je robi). Takie działanie pozwala na zorientowanie się jak uczeń korzysta z lekcji (np. podczas nieobecności rodzica).

Kalendarium w EX i MS Teams 

  1. Aby ułatwić organizację zarówno w MS Teams jak i w EX, będziemy na bieżąco uzupełniać odpowiednie kalendaria.
  2. Prosimy o ich śledzenie. Apelujemy także o punktualność zarówno na lekcjach, jak i przy wgrywaniu zrealizowanych zadań.

--

Dostęp do szkoły

  1. Szkoła pozostaje otwarta (standardowo działają klasy 0-3 i przedszkole), można więc od poniedziałku odebrać książki, pomoce itp.
  2. Planujemy także jutro (sobota 24.10) dyżur w godzinach od 10-12, tak aby osoby które nie odebrały dziś swoich rzeczy, mogły to zrobić przed poniedziałkiem

Zajęcia dodatkowe i obiady

  1. Tak jak informowaliśmy zawieszamy do 8 listopada wszystkie grupowe zajęcia dodatkowe. Po tym terminie, będziemy rozważali nową ofertę, zależną od warunków.
  2. Zajęcia indywidualne (np. muzyczne) mogą odbywać się normalnie (prosimy o ustalenie ich formy [on-line lub stacjonarne] oraz terminów bezpośrednio z prowadzącymi.
  3. Obiady dla klas 4-8 i LO zostaną od 26 października odwołane automatycznie, nie ma potrzeby ich ręcznego anulowania (klasy 0-3 pozostają wg zapisów).

W imieniu RD,

Grzegorz Stanio

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.