Numer 4 / 2019 — 12.02.2019 r.

Sztuka dyskusji w klasie 3G

Podczas styczniowego warsztatu gimnazjaliści szlifowali swoje umiejętności oratorskie i sztukę kulturalnej, merytorycznej dyskusji.

Chłopcy przy pomocy losowania zostali podzieleni na trzy grupy: dwie strony dyskusji ("propozycja" i "opozycja") oraz sędziowie, mający ocenić, która ze stron w danej dyskusji była bardziej przekonująca. 

Teza, którą poszczególne strony miały obronić lub obalić, brzmiała: "Telefony komórkowe w Liceum Pryzmat muszą być zabronione".

Każda ze stron przygotowała mowę początkową i końcową oraz po trzy argumenty, sędziowie natomiast opracowali kryteria oceny stron sporu. Chłopcy bardzo wczuli się w swoje role, a emocje były dodatkowo spotęgowane presją czasu (czas na przedstawienie poszczególnych argumentów i kontrargumentów był ograniczony do jednej minuty). 

Dyskusja była bardzo merytoryczna, chłopcy odnosili się do siebie nawzajem z pełną powagą i szacunkiem i przytaczali przekonujące, dojrzałe argumenty. Sędziowie ogłosili merytoryczny remis - ostatecznie jednak strona "opozycji" wygrała o włos dzięki opanowaniu i powściągliwości. "Propozycja" dostała ujemne punkty za przerywanie i uleganie emocjom. Cała debata pokazała, że chłopcy coraz swobodniej czują się w sytuacji, kiedy mają wygłosić swoją opinię na forum klasy oraz że mają własny, coraz dojrzalszy pogląd na rzeczywistość. 

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.