W klasie 7 odbył się kolejny warsztat na temat typowych różnic między chłopcami i dziewczynami w zakresie przeżywania emocji, sposobów myślenia i zachowania.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnej burzy mózgów na temat różnic między ludźmi w trzech podstawowych obszarach funkcjonowania człowieka: przeżywane emocje, myśli oraz zachowanie. Zastanawialiśmy się też nad wzajemnymi relacjami między tymi obszarami - jak emocje kształtują nasze myśli a myśli zachowanie i jak z kolei zachowanie wpływa na nasze emocje.
Następnie klasa pracowała w mieszanych zespołach, z których każdy otrzymał kartę pracy dotyczącą jednego z trzech omówionych obszarów. Zadaniem grupy było nazwanie typowych różnic między chłopcami i dziewczynkami w danym obszarze.
We wspólnym podsumowaniu zwracaliśmy uwagę na konieczność zachowania pewnej ostrożności i unikania uproszczeń czy krzywdzących generalizacji. Zauważyliśmy jednak, że są pewne charakterystyczne różnice, które wszyscy obserwujemy, np. że chłopcy mają tendencję do myślenia jednotorowego podczas gdy dziewczynom łatwiej jest myśleć o kilku kwestiach na raz. Wydaje się również, że chłopcy co do zasady zachowują większy dystans do różnych sytuacji mających miejsce w klasie i w szkole, podczas gdy dziewczyny bardziej się nimi przejmują i je głębiej przeżywają.
Temat różnic i wzajemnego porozumienia w klasie nadal wzbudza wiele emocji - uczniowie bardzo potrzebują rozmów i pracy nad relacjami w grupie. Będziemy kontynuować tę pracę na kolejnych godzinach wychowawczych oraz warsztatach.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl