Numer 3 / 2019 — 22.01.2019 r.

Siła argumentacji w klasie 8

autor: Hanna Boguta-Marchel

W klasie 8 odbył się warsztat na temat sztuki dyskusji. Omawialiśmy zasady prowadzenia merytorycznej dyskusji oraz ćwiczyliśmy je w praktyce.

Po sprecyzowaniu dobrych praktyk w dyskusji i wypunktowaniu nieuczciwych zagrywek (przerywanie sobie, argumenty ad personam, dyskusja w emocjach, generalizowanie, odbieganie od tematu, itp.) przeszliśmy do właściwej debaty, która została przeprowadzona na wzór debaty oksfordzkiej. Chłopcy przy pomocy losowania zostali podzieleni na trzy grupy: dwie strony dyskusji ("propozycja" i "opozycja") oraz sędziowie, mający ocenić, która ze stron w danej dyskusji była bardziej przekonująca.

Teza, którą poszczególne strony miały obronić lub obalić, brzmiała: "Telefony komórkowe w Liceum Pryzmat muszą być zabronione". 

Każda ze stron przygotowała mowę początkową i końcową oraz po trzy argumenty, sędziowie natomiast opracowali kryteria oceny stron sporu. Chłopcy bardzo wczuli się w swoje role, a emocje były dodatkowo spotęgowane presją czasu (czas na przedstawienie poszczególnych argumentów i kontrargumentów był ograniczony do jednej minuty).

Dyskusja była bardzo merytoryczna, chłopcy odnosili się do siebie nawzajem z pełną powagą i szacunkiem. Co ciekawe, mimo że strona "propozycji" początkowo uważała, że są na przegranej pozycji (jak można kogokolwiek przekonać, że lepiej jest zabronić używania telefonów komórkowych w liceum?), ostatecznie to jej argumenty sędziowie uznali za bardziej merytoryczne i przekonujące:)

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.