Numer 3 / 2019 — 22.01.2019 r.

Sąd nad internetem w klasie 6

autor: Hanna Boguta-Marchel

Na styczniowym warsztacie w klasie 6 odbyła się symulacja procesu sądowego, podczas którego chłopcy wcielili się w role obrońców, prokuratorów, świadków i ławników. Mieliśmy też sędziego oraz oskarżonego – tym razem oskarżonym był nie kto inny lecz sam internet.

Proces rozpoczął się od mowy prokuratora, który zarzucił internetowi propagowanie nieodpowiednich treści bez filtrowania ich czy zapewnienia krytycznej obróbki. Następnie wystąpili świadkowie oskarżenia: ojciec, którego syn jest uzależniony od gier internetowych oraz nastolatek, który twierdził, że nie potrafi już nawiązać innej relacji z rówieśnikami niż relacji wirtualnej.

W dalszej kolejności wystąpili świadkowie obrony: chłopiec z małej miejscowości bez dostępu do kina, teatru czy biblioteki, który dzięki internetowi rozwinął swoje zainteresowania i dostał się do dobrego liceum oraz nastolatek, którego ojciec często wyjeżdża za granicę, jednak udało im się utrzymać bliską relację dzięki temu, że mogą się często widzieć i słyszeć się przy pomocy programów typu Skype.

Obrońcy internetu oraz prokuratorzy zadawali świadkom wnikliwe pytania, po czym wygłosili płomienne mowy końcowe. Po naradzie z ławnikami sędzia ogłosił wyrok: internet został oczyszczony z ciążących na nim zarzutów - nie zostanie zdelegalizowany, jednak zostaną na niego nałożone pewne ograniczenia w postaci blokowania nieodpowiednich treści.

Proces wzbudził wiele emocji, mam jednak nadzieję, że wzbudził w chłopcach istotne refleksje. Jak powiedział obrońca w swojej mowie końcowej "to ludzie stworzyli internet i to oni muszą się nauczyć odpowiednio z niego korzystać".

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.