Numer 17/2018 — 22.05.2018 r.

Klasa piąta i piramida potrzeb

autor: Hanna Boguta-Marchel

W klasie piątej odbył się warsztat na temat potrzeb – naszych własnych i potrzeb innych ludzi.

Na początku zajęć chłopcy dostali zadanie, aby ułożyć wypisane przeze mnie potrzeby w kolejności od najbardziej podstawowych do potrzeb najwyższych. W ten sposób próbowali odtworzyć piramidę potrzeb stworzoną przez amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa, wedle której do potrzeb podstawowych należą potrzeby fizjologiczne (sen, jedzenie, picie) oraz potrzeba bezpieczeństwa (pewność, stabilność, opieka). Potrzeby wyższe pojawiają się natomiast dopiero wtedy, kiedy potrzeby niższego rzędu są zaspokojone w zadowalającym stopniu. Do potrzeb wyższych według Maslowa należą odpowiednio: potrzeba przynależności i miłości (miłość, przyjaźń, koleżeństwo), potrzeba szacunku i uznania (poważanie u innych ludzi, docenienie) i wreszcie potrzeba wiedzy i samorealizacji (rozwijanie swojego potencjału, talentu, rozwój, także duchowy).

Okazuje się, że człowiek może być szczęśliwy jedynie wówczas, gdy rozpoznaje swoje wyższe potrzeby i stara się je realizować.

Po omówieniu piramidy potrzeb rozmawialiśmy o tym, że ważne jest też poznawanie konkretnych potrzeb innych ludzi, żeby móc na nie trafnie odpowiadać. Rozdałam chłopcom przykładowe ankiety badające potrzeby społeczne, po czym chłopcy pracowali w dwójkach tworząc własny kwestionariusz do badania potrzeb w wybranym przez siebie obszarze. Obszar miał dotyczyć życia szkolnego, więc chłopcy wybierali takie tematy jak szkolne obiady, boisko czy pracujący w szkole nauczyciele. Ich zadaniem było stworzenie ankiety, która pozwoli na zbadanie potrzeb całej klasy. W ten sposób mieli też okazję sprawdzić, jak zadawać pytania, żeby dało się potrzeby innych przełożyć na konkretny liczbowy wynik.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.