Numer 5/2018 — 12.02.2018 r.

"Góra samopoczucia".

autor: Hanna Boguta-Marchel

W lutym w klasach czwartych odbył się pierwszy warsztat z cyklu „Oswajanie lisa”. Zaczęliśmy od zajęć integrujących klasę, podczas których każdy mógł w bezpieczny sposób zasygnalizować, jak się czuje w grupie.

Rozpoczęliśmy od ćwiczenia „góra samopoczucia”. Każdy z chłopców otrzymał karteczkę samoprzylepną oraz flamaster, żeby stworzyć własną wizytówkę (narysować przedmiot lub symbol, który go w jakiś sposób określa). Następnie chłopcy kolejno podchodzili do tablicy i przyklejali swoje wizytówki na „górze samopoczucia” – im wyżej, tym lepsze ich samopoczucie w klasie. Wyjaśniali narysowane przez siebie symbole, nie musieli jednak tłumaczyć, dlaczego powiesili karteczkę wyżej lub niżej. W ten sposób powstała mapa klasy, na której widać było wyraźnie, jak się poszczególne osoby czyją w grupie (zachęcam do obejrzenia zdjęć). Rozmawialiśmy o tym, że chłopcy, którzy umieścili się wyżej mają teraz ważne zadanie: zastanowić się, co zrobić, żeby ci, którzy powiesili swoje karteczki niżej z czasem poczuli się lepiej.

Następnie wykonaliśmy wspólne ćwiczenie w kręgu, jako przykład aktywności, która poprawia nasze samopoczucie w grupie. Wyobraziliśmy sobie, że lecimy razem jako klasa w kosmos. Każda osoba może zabrać tylko jeden przedmiot, są jednak dwa warunki: przedmiot musi służyć całej grupie oraz musi się zaczynać na pierwszą literę imienia chłopca, który go zabiera. Mieliśmy przy tym sporo śmiechu – chłopcy decydowali się na bardzo różne przedmioty, od wody i jajecznicy, poprzez kurczaki i kanapki aż po roboty i komputery, a nawet Ferrari przerobione na kosmicznego łazika.

Podczas kolejnych warsztatów będziemy również podejmować działania mające poprawić integrację klasy i samopoczucie poszczególnych chłopców.

 

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.