Numer 5/2018 — 12.02.2018 r.

Empatia na tapecie.

autor: Hanna Boguta-Marchel

W lutym w klasie drugiej gimnazjum odbył się pierwszy warsztat z cyklu „Oswajanie lisa”. Zaczęliśmy od tematu empatii i ćwiczenia umiejętności przyjmowania perspektywy drugiej osoby.

Na początek obejrzeliśmy fragment filmu „W głowie się mieści” (https://www.youtube.com/watch?v=hxiCmfFZmvs) , w którym bohaterce udaje się empatycznie zareagować na smutek przyjaciela. Fragment bardzo umiejętnie pokazuje, że dopiero kiedy otrzymamy empatię od drugiej osoby, zyskujemy siłę i motywację do rozwiązania problemu. Dopóki nasza perspektywa jest niezrozumiana czy lekceważona, pozostajemy bierni i skoncentrowani na naszych trudnych emocjach.

Następnie zastanawialiśmy się, czym właściwie jest empatia i dlaczego warto ją ćwiczyć. Chłopcy podzielili się na trzy grupy, z których każda otrzymała opis innej konfliktowej sytuacji: między nastolatkiem i rodzicem, między nastolatkiem i kolegą z klasy oraz między nastolatkiem i młodszym bratem. Sytuacje były pomyślane tak, żeby były możliwie bliskie doświadczeniom naszych gimnazjalistów. Zadaniem uczniów było wczucie się w perspektywę poszczególnych osób i spisanie ich myśli, a następnie zastanowienie się, jak by mogła wyglądać konstruktywna rozmowa między obiema stronami konfliktu – rozmowa, w której obie starają się wziąć pod uwagę punkt widzenia drugiej osoby.

Chłopcy chętnie podejmowali próby przyjęcia perspektywy drugiej strony, nawiązywali też do własnych doświadczeń. Mam nadzieję, że zajęcia dały im do myślenia i że przyczynią się do kształtowania bardziej dojrzałej empatii w nich samych.

 

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.