Numer 5/2018 — 12.02.2018 r.

Kształtowanie samooceny

autor: Hanna Boguta-Marchel

W lutym w klasie piątej odbył się pierwszy warsztat z cyklu „Oswajanie lisa”. Zaczęliśmy od trudnego tematu samooceny.

Na początku warsztatu chłopcy oglądali zdjęcia zachowań typowych dla zawyżonej lub zaniżonej samooceny. Zdjęcia stały się inspiracją do rozmowy o tym, jakie są typowe reakcje w sytuacji sukcesu lub porażki u osób z zawyżoną samooceną oraz jak w analogicznych sytuacjach reagują osoby, których samoocena jest zaniżona. Chłopcy mieli bardzo trafne spostrzeżenia – okazuje się, że zarówno zaniżona jak i zawyżona samoocena niesie ze sobą pewne pułapki i trudności.

Następnie rozmawialiśmy o tym, czy jest trafna samoocena i jak można ją kształtować. Uznaliśmy, że warto poznawać siebie, cieszyć się ze swoich sukcesów, a porażki traktować jako okazję do wyciągania konstruktywnych wniosków na przyszłość.

W ramach pomocy w kształtowaniu trafnej samooceny chłopcy wylosowali po dwa nazwiska osób z klasy, po czym pisali do wylosowanych kolegów krótkie listy. Wymieniali w nich trzy rzeczy, które w koledze cenią i pisali o jednej, nad którą kolega mógłby popracować. Ćwiczenie okazało się dla wielu chłopców dużym wyzwaniem – dawanie sobie pozytywnej informacji zwrotnej jest czymś, nad czym musimy jeszcze popracować. Wydaje się jednak, że chłopcy mieli szansę pomyśleć pozytywnie o swoich kolegach i na koniec przeczytać coś miłego o samym sobie. 

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.