W listopadzie w klasach trzecich odbyły się kolejne warsztaty z cyklu „Oswajanie lisa” – tym razem ćwiczyliśmy rozwiązywanie konfliktów.
Warsztat listopadowy służył przypomnieniu, jak działa sygnalizator rozwiązywania konfliktów. Sygnalizator ma stanowić dla chłopców pomocne narzędzie w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych. W czytelny sposób ukazuje trzy etapy niezbędne do tego, żeby konflikt został pomyślnie rozwiązany:
Warsztat rozpoczęliśmy od przeczytania kolejnej części znanej już chłopcom historii o ich rówieśnikach z innej szkoły. Tym razem w historii pojawiał się konflikt między dwoma chłopcami – po etapie wzajemnych pretensji i oskarżeń bohaterom udało się przejść do spokojnej rozmowy, wyjaśnić sytuację i dojść do zgody.
Po wysłuchaniu historii chłopcy podawali własne przykłady sytuacji wywołujących konflikty w szkole. Następnie omówiliśmy kolejne etapy rozwiązywania konfliktów zilustrowane przez sygnalizator. Chłopcy w dwójkach lub trójkach wybierali jedną z sytuacji z tablicy, po czym prezentowali ją w formie dramy – zarówno sam konflikt jak i kolejne etapy rozwiązywania go. Pozostali chłopcy sprawdzali, czy żaden z etapów (czerwony, żółty, zielony) nie został pominięty.
Chłopcy chętnie włączali się w scenki, które pokazywały konflikty z ich codziennego życia w szkole. Najważniejszym przesłaniem warsztatu było to, że każdy konflikt da się rozwiązać poprzez spokojną, wyjaśniającą rozmowę, jednak dialog taki jest możliwy dopiero wówczas, kiedy damy sobie czas na uspokojenie i przemyślenie sytuacji.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl