W klasie 4 odbył się warsztat z cyklu „Oswajanie lisa”. Zaczęliśmy od zajęć integrujących klasę, podczas których każdy mógł w bezpieczny sposób zasygnalizować, jak się czuje w grupie.
Rozpoczęliśmy od ćwiczenia „góra samopoczucia”. Każdy z chłopców otrzymał karteczkę samoprzylepną, żeby stworzyć własną wizytówkę (narysować w sposób symboliczny swoje samopoczucie w klasie). Następnie chłopcy kolejno podchodzili do tablicy i przyklejali swoje wizytówki na „górze samopoczucia” – im wyżej, tym lepsze ich samopoczucie w klasie. Chętni uczniowie wyjaśniali narysowane przez siebie symbole, nie musieli jednak tłumaczyć, dlaczego powiesili karteczkę wyżej lub niżej. W ten sposób powstała mapa klasy, na której widać było wyraźnie, jak się poszczególne osoby czyją w grupie (zachęcam do obejrzenia zdjęć). Rozmawialiśmy o wrażeniach, jakie wywarła na nas „góra samopoczucia” – wielu uczniów było zaskoczonych, że większość karteczek jest tak wysoko. Mówiliśmy też o tym, że chłopcy, którzy umieścili się wyżej mają teraz ważne zadanie: zastanowić się, co zrobić, żeby ci, którzy powiesili swoje karteczki niżej, z czasem poczuli się lepiej.
Następnie wykonaliśmy wspólne ćwiczenie jako przykład aktywności, która poprawia nasze samopoczucie w grupie. Wyobraziliśmy sobie, że lecimy razem jako klasa w kosmos. Każda osoba może zabrać tylko jeden przedmiot, są jednak dwa warunki: przedmiot musi służyć całej grupie oraz musi się zaczynać na pierwszą literę imienia chłopca, który go zabiera. Mieliśmy przy tym sporo śmiechu – chłopcy decydowali się na bardzo różne przedmioty, od farmy zwierząt hodowlanych i jajecznicy, poprzez maty termiczne i koce aż po pistolety i magiczne miecze.
Podczas kolejnych warsztatów będziemy również podejmować działania mające poprawić integrację klasy i samopoczucie poszczególnych chłopców.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl