Numer 30 / 2018 — 30.10.2018 r.

Komunikacja bez barier w klasie 3G

autor: Hanna Boguta-Marchel

W klasie 3G odbył się warsztat na temat barier w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczenia w grupkach, w których jedna osoba była nadawcą, druga odbiorcą, a pozostałe obserwatorami. Zadaniem nadawcy było opowiedzenie odbiorcy o sprawie angażującej go emocjonalnie – w pierwszej wersji ćwiczenia odbiorca miał robić wszystko, żeby pokazać, że nie jest zainteresowany wypowiedzią kolegi, natomiast w kolejnej rundzie miał zagrać rolę odbiorcy aktywnego i empatycznego. Zadaniem obserwatorów było wynotowanie wszystkich zachowań odbiorcy, które wskazują na słuchanie lub jego brak. Ćwiczenie bardzo wyraźnie pokazało, że słuchanie nie może być bierne – jeżeli chcemy drugiej osobie dać poczucie, że ciekawi nas to, co ona mówi, musimy aktywnie dawać jej o tym znać poprzez utrzymywanie kontaktu wzrokowego, dopytywanie, przytakiwanie i odpowiednią postawę ciała.

Na podstawie ćwiczenia powstały plakaty o barierach w komunikacji werbalnej (przerywanie, krytykowanie, moralizowanie, niedopasowanie formy wypowiedzi do odbiorcy itp.) oraz w komunikacji niewerbalnej (brak kontaktu wzrokowego, zajmowanie się czymś innym, okazywanie zniecierpliwienia itp.).

Na koniec warsztatu chętni chłopcy odgrywali scenki, w których przedstawiali wylosowaną barierę komunikacyjną lub też komunikację właściwą. Ponieważ niektórzy uczniowie w klasie 3G bardzo dobrze czują się na scenie, mogliśmy uświadczyć nie lada widowiska:)

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.