W klasie 8 odbył się warsztat na temat barier w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczenia w grupkach, w których jedna osoba była nadawcą, druga odbiorcą, a pozostałe obserwatorami. Zadaniem nadawcy było opowiedzenie odbiorcy o sprawie angażującej go emocjonalnie – w pierwszej wersji ćwiczenia odbiorca miał robić wszystko, żeby pokazać, że nie jest zainteresowany wypowiedzią kolegi, natomiast w kolejnej rundzie miał zagrać rolę odbiorcy aktywnego i empatycznego. Zadaniem obserwatorów było wynotowanie wszystkich zachowań odbiorcy, które wskazują na słuchanie lub jego brak. Chłopcy kilkakrotnie zamieniali się rolami tak, aby każdy miał szansę mówić, słuchać i obserwować.
Ćwiczenie bardzo wyraźnie pokazało, że słuchanie nie może być bierne – jeżeli chcemy drugiej osobie dać poczucie, że ciekawi nas to, co ona mówi, musimy aktywnie dawać jej o tym znać poprzez utrzymywanie kontaktu wzrokowego, dopytywanie, przytakiwanie i odpowiednią postawę ciała.
Na podstawie ćwiczenia wymieniliśmy wspólnie wszystkie bariery, jakie mogą się pojawiać w naszej komunikacji z innymi – zarówno w aspekcie werbalnym (przerywanie, krytykowanie, moralizowanie, zmienianie tematu itp.) jak i w niewerbalnym (brak kontaktu wzrokowego, zajmowanie się czymś innym, okazywanie zniecierpliwienia itp.). Zastanawialiśmy się też, jak poszczególne zachowania nadawcy wpływają na odbiorcę i jakie wywołują w nim emocje.
Temat komunikacji będziemy kontynuować na kolejnych warsztatach.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl