Podczas październikowych warsztatów uczniowie z klasy 7 nauczyli się nowej mnemotechniki przydatnej szczególnie podczas nauki słówek w językach obcych.
Na początku zajęć przypomnieliśmy sobie podstawowe informacje na temat pamięci, pracy lewej i prawej półkuli oraz poznanych wcześniej mnemotechnik.
Następnie wyjaśniłam chłopcom Technikę Słów Zastępczych (TSZ), w której ucząc się nowego słowa szukamy najpierw słowa podobnie brzmiącego, które już znamy i tworzymy barwną, dynamiczną, najlepiej zabawną historyjkę łączącą oba słowa. I tak na przykład angielskie słowo „carpenter” (stolarz) możemy skojarzyć ze słowami „karp” i „enter”, a następnie wyobrazić sobie stolarza, który karpiem uderza w klawisz enter na naszym komputerze…
Po obejrzeniu filmiku na temat nowopoznanej techniki szukaliśmy własnych skojarzeń do wybranych obcych słówek. Po wspólnym ćwiczeniu chłopcy pracowali w grupach – mieli za zadanie wymyśleć słowa zastępcze i dopasowane do nich historyjki dla dwunastu słówek z zakresu jedzenia, które niedawno poznali na lekcjach języka angielskiego. Po ćwiczeniu sprawdziliśmy skuteczność zastosowanej metody: trzy grupy z czterech miały 100% prawidłowych odpowiedzi!
Zachęcam do stosowania Techniki Słów Zastępczych podczas nauki nowych słówek w domu – zajmuje nieco więcej czasu niż tradycyjne powtarzanie, jednak jest o wiele bardziej skuteczna.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl