Numer 2/2018 — 09.01.2018 r.

Wrażliwość na drugiego człowieka

autor: Hanna Boguta-Marchel

W styczniu w klasach trzecich odbyły się warsztaty na temat niepełnosprawności, mające na celu uwrażliwienie chłopców na sytuację osób z niepełnoprawnością – trudności, z jakimi się na co dzień borykają oraz pomocy, jakiej mogą z naszej strony potrzebować.

Na początku warsztatu przeczytaliśmy dalszą część historii przyjaciół z jednej klasy, którą wspólnie śledzimy od początku roku szkolnego. Tym razem w klasie pojawiła się nowa osoba – koleżanka na wózku inwalidzkim. Okazało się, że sytuacje takie jak szkolna wycieczka czy oblodzone chodniki stanowią dla niej spore wyzwania, z którymi może sobie poradzić jedynie z umiejętnie zaoferowaną pomocą przyjaciół.

Następnie chłopcy wypełniali kartę pracy dotyczącą różnych rodzajów niepełnosprawności. Przy tej okazji rozmawialiśmy o sytuacji osób niewidomych, osób niesłyszących, osób z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. Wyjaśnialiśmy, czym jest Zespół Downa i dlaczego używanie nazwy choroby czy dysfunkcji jako przezwiska jest głęboko niesprawiedliwe.

W czasie warsztatu chłopcy mieli też szansę sprawdzić, jak się czuje osoba, która nie widzi (przechodzenie przez klasę z zawiązanymi oczami bez przewodnika a potem z odpowiednią pomocą kolegi) oraz osoba, która ma niesprawne ręce (pisanie własnego imienia bez użycia rąk).

Na koniec warsztatu obejrzeliśmy krótki ale bardzo przejmujący materiał o Nicku Vujicicu, który urodził się z niezwykle rzadkim zespołem Tetra-Amelia czyli z całkowitym brakiem kończyn i wyrósł na nadzwyczaj inspirującego mówcę i ewangelizatora. Przykład Vujicica uwrażliwia nas na sytuację osoby z niewyobrażalnie dotkliwą niepełnosprawnością ale też  pokazuje, że jeżeli skupimy się na tym, co mamy i z tego się ucieszymy zamiast koncentrować się na naszych brakach, możemy osiągać naprawdę wielkie rzeczy. 

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.