W listopadzie w klasach trzecich odbyły się kolejne warsztaty z cyklu „Oswajanie lisa” – tym razem ćwiczyliśmy rozwiązywanie konfliktów.
Warsztat listopadowy służył wprowadzeniu sygnalizatora, który został umieszczony w klasie. Sygnalizator ma stanowić dla chłopców pomocne narzędzie w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych. W czytelny sposób ukazuje trzy etapy niezbędne do tego, żeby konflikt został pomyślnie rozwiązany:
Warsztat rozpoczęliśmy od przeczytania kolejnej części znanej już chłopcom historii o ich rówieśnikach z innej szkoły. Tym razem w historii pojawiał się konflikt między dwoma chłopcami – po etapie wzajemnych pretensji i oskarżeń bohaterom udało się przejść do spokojnej rozmowy, wyjaśnić sytuację i dojść do zgody.
Po wysłuchaniu historii chłopcy podawali własne przykłady sytuacji wywołujących konflikty w szkole. Następnie omówiliśmy kolejne etapy rozwiązywania konfliktów zilustrowane przez sygnalizator. Etapy zostały przez nas (wspólnie z wychowawcą) pokazane w scence, w której pojawiła się symulowana kłótnia i wyjaśniająca rozmowa. Następnie chłopcy w dwójkach wybierali jedną z sytuacji z tablicy, po czym prezentowali ją w formie dramy – zarówno sam konflikt jak i kolejne etapy rozwiązywania go. Pozostali chłopcy sprawdzali, czy żaden z etapów (czerwony, żółty, zielony) nie został pominięty.
Chłopcy chętnie włączali się w scenki, które pokazywały konflikty z ich codziennego życia w szkole. Mamy nadzieję, że dzięki prostym, graficznym wskazówkom ukazanym na sygnalizatorze chłopcom łatwiej przyjdzie opanowanie trudnej sztuki efektywnego rozwiązywania sporów. Najważniejszym przesłaniem warsztatu było to, że każdy konflikt da się rozwiązać poprzez spokojną, wyjaśniającą rozmowę, jednak dialog taki jest możliwy dopiero wówczas, kiedy damy sobie czas na uspokojenie i przemyślenie sytuacji.
ul. Staszica 1
05-800 Pruszków
Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl