Numer 31/2017 — 13.11.2017 r.

Po prostu 2!

autor: Dariusz Wijas

Uczniowie klasy startowej solidnie poznali liczbę dwa.

Na dzisiejszej lekcji chłopcy solidnie poznali liczbę dwa. Zaczęliśmy jednak od wskazania różnicy między cyfrą, a liczbą. Uczniowie wiedzieli ile jest cyfr, mi pozostało tylko ubrać w słowa ich intuicję dotyczącą istoty cyfr i liczb, świetnie odzwierciedla ją analogia liter i głosek. Pierwszym aspektem poznania liczby jest kardynalny- liczebność zbioru. Uczniowie mówili, czego mamy po dwa w ciele (pojawiły się też organy wewnętrzne!), czego jest po dwa w klasie, i co występuje po dwa w świecie. W ostatnim temacie dominował sport- bramki, kapitanowie, trenerzy itd. Drugi aspekt liczby, porządkowy, określa kolejność rozpatrywanego elementu. Uczniowie zostali ustawieni w rzędzie i odliczyli do dwóch, następnie na co drugie klaśnięcie wykonywali określone ćwiczenia, oraz opisywali drugi magnesik na tablicy. Aspekt miarowy przećwiczyliśmy przez odmierzanie po dwóch kroków oraz po dwie stopki (po drodze do łazienki na śniadanie), na koniec liczba dwa wystąpiła w aspekcie algebraicznym, jako suma dwóch składników (1+1, 2+0). Choć takie ćwiczenia mogą wydawać się banalne u chłopców potrafiących liczyć ponad sto, lecz dają solidne podstawy pojęcia liczby, dzięki któremu w późniejszych latach łatwiej będzie nią operować na poziomie abstrakcyjnym.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.