Numer 9/2016 — 07.11.2016 r.

Biologia eksperymentalna w gimnazjum

Mówi się że najlepiej uczyć się przez doświadczenie. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich dziedzin życia i w naszej szkole uważamy że to jest zbyt daleko idące stwierdzenie. Tym niemniej jeden z naszych nauczycieli postanowił zaryzykować.

Przemysław Dziawer, nauczyciel biologii:

Dzięki wspólnemu eksperymentowaniu nie tylko poznajemy różne zjawiska, zachodzące w naszym otoczeniu, ale też kreatywnie spędzamy czas z uczniami i zarażamy je pasją do nauki. W myśl tej idei Jan Wójcik przeprowadził z kolegami z klasy szereg eksperymentów, które ugruntowały wiedzę zdobytą na wcześniejszych lekcjach biologii. Znając już budowę komórki grzyba i cechy życia przedstawicieli tego królestwa zobrazował wniosek, że ciasto drożdżowe wystawione w ciepłe miejsce zaczyna rosnąć na skutek intensywnego metabolizmu drożdży, które w procesie fermentacji wydzielają dużą ilość CO2. Gaz nie mając możliwości ucieczki z ciasta, gromadzi się w wolnych przestrzeniach powodując wzrost jego objętości. Uczniowie podczas eksperymentu podawali przykłady wykorzystania drożdży w codziennym życiu.

Kolejnym doświadczeniem była reakcja sody z octem. Podczas obserwacji uczniowie zauważyli wydzielanie się pęcherzyków gazu z otrzymanego roztworu i wyciągnęli wniosek, że w wyniku reakcji roztworu sody oczyszczonej z roztworem octu wydzielił się dwutlenek węgla. Następnie dokonali opisów zaobserwowanych zjawisk.

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.